Vg1-elever fikk framtiden til frokost

  • Vg1-elever fikk framtiden til frokost
    Foto: Siri Hauge Solbakken
  • Vg1-elever fikk framtiden til frokost
    Foto: Siri Hauge Solbakken
  • Vg1-elever fikk framtiden til frokost
    Foto: Siri Hauge Solbakken
  • Vg1-elever fikk framtiden til frokost
    Foto: Siri Hauge Solbakken
  • Vg1-elever fikk framtiden til frokost
    Foto: Siri Hauge Solbakken

Hva skjer med handelen i byene når netthandelen øker? Hva skjer når nettbutikker åpner fysiske butikker? Dette var noen av spørsmålene som ble forsøkt besvart da Topplinjen for Innovasjon og ledelse fikk være med på Grønn Frokost i regi av Grønn By Stavanger denne uka. 

Det var en spennende foredragsrekke som ble innledet med Hanne Toftdahl fra Vista analyse. Hun presenterte tallbaserte fakta som kunne si noe om de nye trendene innen handel. Hun ser for seg at det blir mer liv i byen, uansett type handel. Hun har tro på bredere fortau hvor handelen begynner allerede ute på gata, og områder som tilegnes ulike formål, for eksempel egne restaurantområder og butikkområder i byer. Hjørnene bør bestå av blomsterhandlere eller kaféer og ikke eiendomsmeglere, samt bedriftene bør legge kantine og resepsjon ut mot gata, for å skape liv i byen. 

Etter foredrag fra IKEA, Lervig, Elkjøp City og Norgesgruppen var det tid for input fra utlandet. Hanna Denecke fra Freiburg kommune i Tyskland presenterte deres kompakte by og byen med korte avstander. Der er blant annet daglig handel samlokalisert i sentrum, for å trekke folk dit ofte. Felix Åberg, Handelens Utredningsinstitutt i Sverige, avrundet det hele med å beskrive dagens konsumenter som bekvemme, med ønske om opplevelser, velinformerte, digitale og verdiorienterte. Han mener handelen må prøve å møte alle disse behovene, og kom med tips til hvordan tenke kreativt omkring det.  

Elevene fikk inntrykk av at det ser stabilt ut for handelsstanden i framover, men at det ikke er tvil om at handelen er i endring og at det også i framtiden vil være de mest tilpasningsdyktige som vil vinne fram. 

Del denne artikkelen på: